dinsdag 5 januari 2010

how to handle: Lekker slapen...

Oops! Ik had gister geen artikeltje geschreven, sorry... Ik was ook zo dood door de eerste schooldag. Dan ben ik gewent om laat naar bed te gaan en lig ik die nacht voor school áltijd tot 2 uur wakker, met gevolg dat ik chagrijnig, met wallen en vooral érg moe de school in loop... Ik weet zeker dat veel meer daar last van hebben! En het geld eigenlijk bij mij ook meestal na het weekend, dus daarom wat tips om beter en sneller te slapen;

Ten eerste komt het meestal ook door dat je je zorgen maakt of een beetje last hebt van stress, en dat hoeven niet hele grote dingen te zijn. Bijvoorbeeld je zit een beetje te tobben over school en je ziet dat het alweer half 12 is, oh nee! Straks lig je tot 4 uur wakker en begint je dag slecht waardoor je zeker weten voor die toets gaat zakken!! Zo moet je dus niet denken,  energie krijg je niet alleen door te slapen; Als je niet kunt slapen rust je gewoon uit, dus niet jezelf steeds druk maken!

Om dan een beetje rustig worden kan je bijvoorbeeld aan allerlei leuke dingen denken, en als dat niet werkt probeer je je hoofd leeg te maken en te denken: Hm, wat lig ik lekker i mijn warme bedje (ja, klinkt weird, maar het werkt echt). Ook een trucje is om je hoofd weer leeg te maken en je begint met je grote teen aan te spannen of gewoon je concentratie daarop leggen,en langzaam dat bij alles doen, dus dan komn je andere tenen, je voet, je enkels, je kuiten, je onderbenen, enz. dat is zo saai en ontspannend (je hebt dan namelijk heel lang je hoofd leeg) dat je in slaap valt. Ben je dan uiteindelijk bij je hoofd en nog stééds niet in slaap gevallen? Ga dan gewoon weer naar beneden en zoals je net ook deed, alleen nu begin je bij je hoofd.

Ook is het handig dat je voordat je je bed in stapte niet hele erge drukke dingen hebt gedaan. Je kan bijvoorbeeld beter je huiswerk maken en dan lekker in bad of onder de douche dan eerst jezelf wassen en dan tot 3 uur 's nachts aan je huiswerk bezig zijn (je kan ook beter meteen je huiswerk, of een groot deel daarvan direct uit school maken). 



Heb je alles hiervan geprobeerd, maar lukt het gewoon niet om in slaap te vallen? Lavendel helpt heel erg ontspannend: Koop een geur olie en meng wat drupjes met wat (gedestilleerd) water en spuit je kussen onder voordat je gaat slapen. Ook kan je een geur zakje maken (met gedroogde lavendel,dat ruikt sterker)) en leg dit in de ochtend op je kussen, wel daarna nog af en toe in het zakje knijpen, dat activeert de geur wat meer.

Dat waren wat tips om gauw in slaap te vallen, slaap lekker ;-)

Volgende week een artikel over hoe je dan ook lekker wakker kan worden (die k*t wekker..)


xxx  

2 opmerkingen:

luisa zei

Handig! Meestal lig ik echt 4 uur wakker :|... En wakker worden met een k*t wekker is ook irri. Maar tegenwoordig gebruik ik de muziek van mijn ipod of mobiel ;)

Masja zei

Ja, dat helpt natuurlijk ook :)

Een reactie plaatsen

S'il vous plaît répondre!
Geen Google account? Klik op NaamURL! Je voert hier je naam in, en event. je blog. Dat is een stuk simpeler!